Følgere

fredag 26. september 2014

Strikket timeglasslue til baby

Nok en oppskrift på en lue som jeg fikk da jeg var liten. Tante Vigdis (tror jeg) strikket ei lue til meg da jeg var ca. 6 måneder. Jeg prøvde den på Aleksandra og den satt kjempegodt på hodet hennes. Mønsteret var lett å finne ut av, så jeg strikket ei til i tynt ullgarn (merino ull, likt garnet på sokkene jeg la ut for ei stund siden). Men innen den første luen var ferdig, hadde Aleksandra vokst og lua var for liten. Dermed arvet "Dolly" lua. Jeg begynte på ny lue og la opp litt flere masker, strikket litt flere omganger og resultatet ble ei lue som var bred nok til mitt hode. Jeg var litt redd for at den skulle bli for stor for henne, men den var ikke for stor. Den var god og romslig. Sannsynligvis ei lue hun kan ha en stund. Jeg legger ut oppskrift for både ca. 6-9 måneder og 9-12 måneder. Lua for 9-12 måneder skriver jeg i parentes. Du trenger farge A og farge B.

* Tips 1: Hvis du vil ha snorer på lua, kan du strikke ønsket lengde med strikkesnelle. Jeg kjøpte en strikkesnelle med fire masker på Europris. Enkelt og greit. Blir litt kraftige og solide snorer.
Tips 2: Hvis du ikke vil ha snorer, kan du legge opp 10 masker. Strikk 1. omgang rett, 2. omgang vrangt, 3. omgang vrangt, 4. omgang rett. Gjenta omgang 1-4 til du har fått ønsket lengde. Når lua er ferdig, syr du stykket på lua.


"Dolly" med ferdig strikket lue, uten snorer.

Vrangbord. Legg opp 72 (80)masker med farge A. Strikk annenhver maske rett og vrang. Begynn med rett. Siste omgang skifter du til farge B.


1. omgang: Fell den første maska. Strikk resten av omgangen rett.
2. omgang: Skift til farge A. Fell første maska. Strikk resten av omgangen rett
3. omgang: Fell første maska. Strikk resten av omgangen vrangt.
4. omgang: Fell første maska. Strikk resten av omgangen rett.
5. omgang: Fell første maska. Strikk resten av omgangen vrangt.
6. omgang: Skift til farge B. Strikk resten av omgangen rett.

Resten av omgangene strikker du som omgang 1-6, helt til du har 8 (9) riller med farge B. Når du har 8 (9) riller av farge B, skal du gjøre helt likt, men en vesentlig forskjell: I stedet for å felle ei maske i begynnelsen av hver omgang, øker du ei.

Avslutt med å strikke 10 omganger vrangbord, slik du begynte.

 
Sy sammen sidene. Eller du kan hekle dem sammen med fastmasker. Fest trådene. Sy eventuelt på snorer eller liknende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar