Følgere

lørdag 13. november 2021

Hjemmelaget Dolmio-lasagne - og litt til!

Jeg husket den dagen Norge stengte ned i fjor. Jeg var sykemeldt den uken på grunn av kraftig migrene. Litt ut på dagen følte jeg meg noe bedre og skrudde på TV. Der stor Erna Solberg og sa at nå stengte Norge ned, men vi skulle ikke få panikk og ikke hamstre mat. Jeg tenkte at jeg skulle gå på butikken, for alle var jo uansett på jobb 13.30 og på grunn av migrenen orket jeg ikke å stå lenge i kø. Da jeg kjørte forbi den lokale skolen var det kaos med kø og biler. Kaoset var ikke mindre oppe på Rema 1000, så jeg kjørte ned til Coop og tenkte at kaoset var mindre der. Det var det ikke. Jeg tenkte å handle et brød. Det var tomt. Da gikk jeg for plan B, som bestod av å bake brød. Men all gjær og hvetemel var også utsolgt. Til og med dopapir! Køene var lengre enn rett før jul, men stemningen var alt annet enn hyggelig. Og det var ikke en meters avstand mellom folk! Erna sa at vi ikke skulle få panikk, men det hadde vi helt klart fått! Jeg måtte hjem fra Coop også med uforrettet sak. Og formen var plutselig elendig igjen etter det som skulle være en snartur i butikken! 

Jeg hadde ikke tenkt å skrive om dette, men vi hamstret litt her i huset også. Det var praktisk å ha ting i huset da jeg var hjemme med ungene og helst skulle holde meg hjemme. Det vi ikke var klar over, var at vi hadde hamstret Dolmio-glass. Da jeg ryddet i kjøleskapet etter at Norge åpnet, fant jeg syv glass. En halv hylle var fullt opp av Dolmio-glass. Så da var det bare til å sette i gang og lage veldig mye spaghetti…. Eller finne på noe nytt. Jeg fant på noe nytt, nemlig at jeg kunne bruke dem til saus i lasagne. 


Oppskrift:

En pakke kjøttdeig (Jeg pleier å bruke de på 600 gram fra Rema 1000)

Raspet ost. (Ca. en, vanlig størrelse)

Melk (Mellom en halv og en liter. 

Hvetemel (3 ts.)

Margarin (Skjult bunn i middels stor gryte med tykk bunn. Jeg foretrekker flytende Vita). 

Et glass Dolmio Classico

Lasagneplater, ca. 8 stk. 


Stek kjøttdeig

Rasp ost. 


Saus: 

Ha margarin i ei middels stor gryte med tykk bunn. Skjult bunn. La margarinen frese og skru så ned. Bland i tre spiseskjeer hvetemel mens du rører godt. Når mel og smør er blandet, tilsetter du melk, litt om gangen. La det koke litt forsiktig mens du rører hele tiden. Det er viktig å røre godt i bunnen, for dette setter seg veldig lett fast. Sausen skal være litt tynnere enn grøt. Kok under stadig omrøring i 10 minutter. 


Videre:

Ha en håndfull med ost i sausen og la det smelte. Bland i Dolmio-sausen og kjøttdeigen. Finn en ildfast form. Legg først i litt kjøttsaus. Det skal dekke bunden. Ha tre eller fire lasagneplater oppå (Det er lov å knekke for å få dem til å passe formen). Legg nytt lag med saus og plater, deretter saus og ost på toppen. Stek på 200 grader i ovnen i ca. 10 minutter. 

Tips: La den hvile en halvtime før servering. Server med en frisk salat og nystekte rundstykker. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar