Følgere

fredag 21. desember 2012

Perlekurs, leksjon 2


 

 
Den oppskriften jeg skal forklare her, bygger delvis på leksjon 1. Eksempler på stjerner perlet på denne måten ses på øverste bildet nederst til høyre (blå hank) middterst i nederste rekke (rød hank) og øverst til venstre (grønn og litt rød hank).

For mange år siden var jeg innom en hobbybutikk for å kjøpe perler. Der så jeg en kul, tykk stjerne. Ettersom jeg aldri har likt å lese mønster, prøvde jeg meg frem på egen hånd og kom fram til en stjerne som liknet. Etter hvert som jeg ble eldre og fikk litt mer tålmodighet, utviklet jeg mønsteret videre og gjorde stjernen større. Man kan stoppe nesten hvor som helst i prosessen med å lage denne stjernenFlere år hadde jeg små stjerner hengende i taket på rommet mitt (og på hybelen da jeg flyttet for meg selv)! Disse stjernene perlet jeg gjerne bare tre omganger på.

Jeg pleier å bruke rester av perler innerst, ettersom de ikke vil vise særlig godt. Det kan også gi en fin effekt å ha sterke eller lyse farger (for eksempel gult) innerst og svakere farger lenger ute.

NB: Husk å feste den tråden du ikke arbeider med etter omgang 3. Det blir umulig å gjøre det etterpå!
Når du har perlet 3. omgang (3+1+3 perler), gjør du det samme en gang til, slik at stjernen får et dobbelt sett med armer. Etterpå tar du tråden opp i midterste perlen på armen, som vist på bildet
 
 
Sy annenhver stjernearm sammen.

Når du har sydd stjernearmene sammen på ene siden, tar du tråden gjennom perlene som vist på bildet og kommer over på andre siden av stjernen. Sy sammen på denne siden også.
 
 
 
Er du utålmodig, kan du stoppe prosessen her og feste tråden. Eller du kan fotsette til 4. omgang!

Perle 4. omgang to ganger (5+3+5 perler). Sy gjennom til og med den midterste perlen i armen, sy armene sammen på samme måte som forrige omgang.

Slik skal stjerna se ut etter at 4. omgang er perlet to ganger og armene er sydd sammen. tråden skal være tredd gjennom perle nr. 6 i armen. (Se bildet). Ta tre perler på, tre tråden gjennom perle nr. 8 og sy gjennom de neste perlene også, til og med perle nr. 6 i neste omgang  (Likt siste omgang i leksjon 1) Perle hank på etterpå hvis du vil ha og fest tråden.
 
Ferdig stjerne, klar til å henge på juletreet!

 


Helt til slutt legger jeg ut et bilde som ikke har noe som helst med perlekurs å gjøre. Ble ganske fornøyd med teppet som jeg lagde til juletreet. Droppet noen detaljer i forhold til mønsteret og var ikke så nøye med målingen. Men det passet perfekt likevell og vi kan nok bruke den i mange år framover!
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar