Følgere

lørdag 22. desember 2012

Lappeteknikk - Julegavetips i siste liten

Duk til hjørnebord og matchende puter


Jeg har mange halvferdige arbeider liggende og hundre prosjekter i hodet på en gang. I dag stod valget mellom å begynne på nok et fantastisk prosjekt eller å gjøre ferdig noe av det jeg hadde begynt på som dessuten lå oppe på hobbyrommet og tok plass. Som lærer synes jeg det er viktig at elevene mine får bli ferdige med arbeidene sine. Pleier alltid be dem gjøre ferdig det de holder på med før de begynner på noe nytt, jobbe ned den siden de er kommet før de ber om hjelp for oppgaven på neste side, selv om neste oppgave/prosjkt nesten alltid er mye mer interessant enn det man holder på med her og nå. Så i dag har jeg fulgt min egen instruksjon: Gjør deg ferdig med det du holder på med før du begynner på noe nytt!

Jeg hadde noe stoffrester liggende. Lappne hadde jeg allerede delvis sydd sammen men jeg hadde stuet det vekk og glemt det ut noen år. Hadde vel tenkt å sy ei pute til den allerede eksisterende puten og duken i samme stil, når jeg tenker meg om.

Alt stoff (til å sy med) har jeg kjøpt på Quilte-smia i Skudeneshavn. Her er det god service, veldig mye bra stoff til lappeteknikk + alt utstyr du trenger for å komme i gang! Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte den kvadratiske innleggsputen. Tror det var enten på Princesse eller Jysk.

Pute: Jeg bestemte meg for å sy to og to like lapper. Etter å ha sydd alle fire lappene, la jeg dem diagonalt i forhold til hverandre og sydde dem sammen. Det viste seg at de var litt for små for putene så jeg sydde en ramme rundt. Dette brukte jeg faktisk mye stoff på!
 

Da jeg var ferdig med framsiden begynte jeg på baksiden. Jeg klippet to deler til bakstykkestoff og sydde dem delvis over hverandre da jeg sydde dem sammen med framsiden. (Sorry dårlig forklaring, se på bildet)! Delene var til sammen noe større enn puten men ikke så mye større.Hensikten med å dele bakstykket i to er at det blir mye enklere å ta puten inn og ut av putetrekket da. Det viste seg at putetrekket var litt for stort, derfor sydde jeg en søm rundt hele puta til slutt. Da ble den mye stødigere og sto finere i sofaen!

Duk: Jeg sydde 16 lapper og lot 8 + 8 være like. Jeg la annenhver: Fire ene veien og fire andre veien. Til slutt sydde jeg en ramme rundt hele duken. Etterpå klippet jeg til bakstykke og vattstykke. Bakstykke la jeg mot duken sin rette side. Oppå der igjen la jeg et vattstykke for at duken skulle ha litt tyngde og ligge fint. Jeg festet knappenåler og sydde alt sammen men jeg lot det være en liten åpning slik at jeg kunne vrenge duken ut når den var ferdig. Åpningen sydde jeg igjen til slutt.


Jeg anbefaler IKKE å begynne å sy duk til julegave hvis du har tenkt å gi den dette året. Det ville i teorien gått hvis du ikke hadde hatt annet å gjøre. Men ting tar lenger tid enn man i utgangspunktet tror. Men det vil gå fint å sy ei pute. Det er gjort på en kveld hvis en er effektiv og har gjort det før.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar