Følgere

tirsdag 1. januar 2013

Potetrett stekt i ovnen

Godt nytt år! Jeg har ikke skrevet her siden i fjor, så da er det vel på tide... Laget en potetrett til middag i dag. Den er faktisk ganske lettvint også. Jeg vet ikke helt hvor jeg har oppskriften fra. Mulig at det er noe jeg bare tromlet sammen selv en gang jeg var tom for middagsideer.

Har du potetrester liggende fra i fjor, er det ingen poeng i å kaste dem ennå. Skrell dem, mos dem med en moser eller kna dem med en gaffel, bland i litt melk slik at det blir en grøtete røre, så har du potetmos! Eller lag potetmos av pose. Personlig liker jeg best å lage fra bunnen av. Da blir den både sunnere og bedre. Det er ikke noe særlig mer arbeid uansett.

Dette trenger du for ca tre porsjoner:
Potetmos - 1 pose eller av ca 6 middels store poteter)
Kjøttdeig/karbonadedeig - 1 pakke
Gulroter - 2 store
Revet gulost

Lag potetmos
Stek kjøttdeig
Rasp ost
Kutt gulrøter
Bland alt godt sammen i ei lasagneform
Riv ost og dryss på toppen
Stekes i ca 200 grader i 20-30 minutter, alt etter hvor godt stekt du vil ha osten


Ferdig potetrett, klar til å spises. Minner litt om mousaka, bare mye bedre :)

2 kommentarer:

  1. Hei og godt nyttår! Den retten heter visst shephards pai, og smaker veldig godt! Lenge siden vi har hatt det nå... Kanskje på tide :) Jeg er forresten vandt med å lage tomatsaus på kjøttdeigen. Gulerøttene gjør retten ekstra god :)

    SvarSlett
  2. Godt nytt år! Så da har den et navn altså! Tomatsaus i denne retten har jeg aldri prøvd. Takk for tipset :)

    SvarSlett