Følgere

torsdag 3. juli 2014

Gryterett med sommersmak

Da sover Aleksandra omsider og jeg har litt tid til å blogge! Det er vanskelig å få tid til det for tiden, selv om eksamen i videreutdannelse er unnagjort for lenge siden. Nå har jeg 30 studiepoeng i spesialpedagogikk. Var ganske hardt å ta rett etter at hun var født men jeg angrer ikke og ville gjort det igjen. Kunne tenkt meg en mastergrad også men kjenner at jeg er ferdig med å studere på ei stund akkurat nå. Kanskje tar jeg en master når Aleksandra er ti år og ikke lenger trenger å passes på så mye.

I dag tenkte jeg å dele en oppskrift jeg kom fram til etter å ha sett i diverse kokebøker og plukket litt ideer her og der. For tre porsjoner trenger du:

3 kyllingfileter
0,5 dl. melk
1,5 dl. appelsinjuice¨
2 friske tomater eller en halv boks hermetiske tomater
1 eple
1 rød paprika

* Stek kyllingfiletene og kutt opp i biter
* Kutt opp tomater, eple og paprika
* Bland melk og appelsinjuice. Ha i tomat, eple og paprika. La det koke i ei gryte under stadig omrøring i ca 10 minutter. Tilsett kyllingfileten på slutten av koketiden.

Salat: Jeg pleier å kutte opp grønnsaker jeg har i hus, for eksempel en halv gul og en halv rød paprika, et halvt eple, litt Apetina Classic, en halv agurk og en boks mais.

Ris: På innvandrerbutikken her i Kopervik har jeg kommet over en kjempegod basmatiris som jeg pleier å bruke. Jeg lar den ligge i lunket vann i 20 minutter, så skyller jeg av den, tilsetter nytt vann og koker den i mikroen. For tre rause porsjoner trenger du to dl. basmatiris og fire dl. vann. Jeg har alltid dobbelt så mye vann som jeg har ris. Viktig å la den ligge i vann ei stund slik at smaken kommer fram. Jeg har ikke kommet frem til hvor lenge den må kokes i mikroen ennå. Pleier å ha den i en sånn Tupperware riskoker. Blir ikke søl i mikroen. Jeg begynner med 15 minutter, smaker på den og tar to minutter om gangen til jeg har fått den konsistensen og smaken jeg vil ha. Må av og til tilsette litt vann for å unngå at den kleber seg.

Øvrige tips: Jeg steiker kyllingfiletene i ovnen. Jeg har den i en ildfast form fra Tupperware. Tilsetter litt olivenolje og lar dem stekes på 200 grader i ca 1 time hvis de er dyprfyste, eller en halv time hvis de er tinte. Jeg pleier å kjøpe kyllingfileter fra frysedisken på Coop. Hvis jeg steker dem i ovnen, blir de saftigere, mer smakfulle, enklere å steke og lettere å få gjennomstekte. Kyllingfilet stekt på panna smaker ikke så mye, har jeg funnet ut.

Har fortsatt ikke funnet ut hvordan jeg overfører bilder til bloggen fra mobil men bilder kommer kanskje etter hvert! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar