Følgere

torsdag 7. august 2014

Hjemmebakt grovbrød av restemel

Jeg og Aleksandra pleier å bake nesten hver dag. Nå forventer hun å bake om morgenen når hun blir plassert i stolen sin på kjøkken for å få frokost. Kjøkkenbenken er litt for høyt oppe for henne når hun sitter i stolen, så når vi baker drar jeg fram en kjøkkenstol/barkrakk vi har på kjøkkenet, plasserer bakebollen der og lar henne "røre" i deigen. Herlig!

I dag plasserte jeg henne i stolen som vanlig og tok på henne smikke. Imens jeg holdt på å lage grøt til henne, forsøkte hun å dra fram kjøkkenstolen. Da jeg kom og tok den fram, begynte hun å "røre" på den slik hun gjør når vi baker og så forventningsfullt på meg. Ja, så måtte vi bake i dag også, da! ;) Jeg pleier å bruke rester av mel jeg har liggende i brødet. Jeg passer på at det alltid er 5 dl. med sammalt fint hvetemel og 5 dl. med alt mulig annet. Brødene blir aldri like fra gang til gang men jeg legger ut en oppskrift over hvordan jeg sånn omtrent gjør det:

5 dl. melk
2 ss. olivenolje

0,5 dl. linfrø
0,5 dl, havregryn
2 dl.havremel
1 dl. fullkornsmel
5 dl. sammalt hvete fint
1 pakke tørrgjær
1 ts. salt

Siktet fint hvetemel til å spe med
Smør til å smøre brødforma

* Smør brødforma
* Bland frø, mel, gjær og salt i en bakebolle
* Ha melk og olje i en gryte og varm opp til kroppstemperatur. Ha deretter i bakebollen.
* Ta litt olivenolje på hendene og kna blandingen sammen med hendene. Tilsett litt fint siktet hvetemel om gangen til deigen blir myk og smidig.
* Ha blandingen i brødformen.
* Hev under kjøkkenhåndklede i 20-40 minutter
* Stek på 175 grader i ca 20 minutter.

Tips:
* Den rekkefølgen jeg har beskrevet her, har jeg funnet ut er den beste.
* La brødet stå og kjølne litt før du tar det ut av formen.
* Aleksandra på 8,5 måneder elsker å være med å bake. Hun får ta i og røre i melet, ta i melka, får deig i hånda som hun leker med (og av og til smaker litt på). Hun liker også godt å tygge på selvbakt skive med prim. Kjempefin spisetrening.
* Hvis du har med deg små unger, er det lurt å ikke bake med finklær. Ha bytteklær og vaskeklut klar, ta storrengjøring av kjøkkenet ETTERPÅ, ikke FØR bakingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar