Følgere

fredag 1. mai 2020

Karantene spesial: Dag 1

De fleste som leser denne bloggen vet at jeg bor på Karmøy. Og hvis dere har fulgt med på nyhetene i det siste, vet dere at det har kommet et Corona-utbrudd i ei avgrenset gruppe her. Fram til for rundt ei uke siden var smittetallene i Karmøy ganske lave og stabile. Ikke så mange var smittet her. Så fordoblet plutselig smittetallene seg over natten. Og nå er eldstejenta her i huset i karantene, for hun har vært på skolen, og der var det noen smittetilfeller i nærheten av henne. Hun ble veldig lei seg, for hun trives så godt på skolen og hadde endelig fått komme tilbake. Lek med venner måtte også avlyses. Heldigvis har hun det kjekt med Lillebror som er to år yngre. Og Lillebror, som er født forkjølet, har ikke vært forkjølet en eneste dag etter at Corona invaderte landet. Jeg har hatt konstant vondt i halsen i flere år. Men nå har jeg ikke hatt vondt i halsen på to måneder!

Jeg tenker å skrive en karantenedagbok disse dagene når vi må holde oss inne Vi andre kan gå ut som vanlig, men jeg holder meg også inne i 14 dager, i tilfelle allergien jeg har akkurat nå som jeg får hvert år, er noe annet enn allergi. Jeg vil ikke risikere andre sitt liv og helse på at jeg bare er allergisk, og noen må være hjemme med Aleksandra. Nils Reidar går på jobb som vanlig. Jeg underviser i musikk og engelsk hjemmefra, for ungdomsskolene har ikke åpnet ennå.

I dag har vi syklet tur. Joakim har akkurat tatt av støttehjulene og er kjempeflink til å sykle. Han har nok sett på Aleksandra og vil kunne det samme som henne. Da vi kom hjem lagde jeg grove rundstykker (Oppskrift et annet sted på denne bloggen). Vi spiste taco til middag, det gjør vi hver fredag. Og så holder jeg på å strikke vinterkonglebukse til Joakim. Her en dag kom han hjem fra barnehagen og sa at vinterkonglegenseren som jeg strikket i fjor var blitt for liten. Han lurte på om jeg kunne strikke en ny! Og når ungene spør om jeg kan strikke til dem, da strikker jeg! Ungene har lekt kjekt i hele dag, både ute og inne. Heldigvis kan de fortsatt leke sammen når de bor sammen. Joakim kan gå i barnehage som vanlig, så lenge han ikke får symptomer.

12. mars. datoen da Norge stengte og folk flest plutselig skjønte et det var alvor. Og vi løp mann av huse for å handle DOPAPIR! Jeg skjønner at folk handler mel og gjær, men de fleste med Corona får ikke diaré! Vi har nok av dette verdipapiret for en stund!

Ungenes favoritt for tiden: Barnas brød fra Haugen med jordbærsyltetøy på tube, Aleksandra tar syltetøyet oppå kyllingskinke. :)

Grove rundstykker laget etter sykkelturen

Bukse til Joakim under produksjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar