Følgere

lørdag 18. september 2021

Eplekake fra gamle dager

 I år hadde vi en veldig kald og lang vinter på Haugalandet. Sommeren varte også lenge, var passe tørr og passe varm. Jeg og syvåringen har vært mer i vannet enn på land, og hun badet senest for ei uke siden! Nå er sommeren gått over til høst, og badesesongen har flyttet inn i Karmøyhallen, til Aleksandra sin store fortvilelse! Men i helgen fant vi ut at vi skulle reise til hytta i Skånevik. Der var det masse blåbær på blåbærbuskene og flotte epler på epletrærne. Frukten har tydeligvis hatt godt av lite regn og mye sol, for det var nesten ingenting som var sneglespist. Vi har plukket epler og lagd eplekake. Oppskriften er den vi brukte i «gamle dager» på 80-takket, da jeg var på samme alder som Aleksandra og Joakim er nå. Den står i ovnen og godgjør seg imens jeg skriver. Aleksandra har godtatt at sommeren er over og gleder seg til nystekt eplekake. 


Oppskriften jeg bruker er jeg vokst opp med, og det er ganske greit å bruke denne når du har mange epler. Det går fint an å fryse den ned også. 

Eplekake: 

1 egg

2 ss. melk

125 g. sukker 

250 g. hvetemel

1 ts. bakepulver

165 g. margarin


Kna alt sammen med hendene, slik at det blir en sammenhengende deig. Trill sammen til en ball og legg i ei smurt kakeform. Press «ballen» flat slik at den dekker bunnen. Press deretter litt deig opp langs kanten på formen. 


Skrell epler og del den i biter. Legg oppi kakeformen etter hvert. Det skal være epler helt opp til deigkanten. 

Ha på sukker og kanel før du setter den i ovnen

Stek ca. en halvtime midt i ovnen på 170 grader. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar