Følgere

fredag 25. mai 2012

Grove horn

Baking er en fin aktivitet å drive på med. Grove horn er særlig gøy å bake sammen med barn. Jeg pleier å bruke mye bilder som støtte til oppskriftene, særlig hvis jeg baker med små barn. Jeg passer på at de får lære om liter og deciliter, at de får prøve å måle ingrediensene selv (matematikk) og at de får lov til å kna deigen (grovmotorisk trening) og forme sine egne horn/rundstykker/baguetter. Dette pleier å være stas og mange rare former kan dukke opp. Men det er viktig å huske på at hornene hverken skal bli for små/flate (da blir de fort brente) eller for store (da blir de gjerne ikke gjennomstekte). Det eneste jeg aldri gir unger under ti år lov til, er å ta ut varme steikebrett eller sette inn i ovnen.

Etter at jeg fikk meg en fryseboks for fire år siden har jeg ikke kjøpt brød en eneste gang. Jeg synes de butikkjøpte brødene er for søte, selv de som skal være både grove og sunne. I dag hadde jeg en fridag og benyttet anledningen til å bake litt for å ha i fryseren. Denne oppskriften har jeg kommet fram til selv etter en del prøving og feiling. Derfor deler jeg den på bloggen.

Du trenger: 
Siktet hvetemel - 6 dl
Grovt sammalt hvetemel - 4 dl (Kan erstattes eller blandes med andre mel/gryn/frøtyper)
Gjær - en pakke tørrgjær
Salt - 1 ts.
Melk - 5 dl
Olivenolje - ca 4 ss

-Bland alt det tørre i en bakebolle
-Varm melk og olje i kasserollen. Den skal varmes opp til kroppstemperatur. Når du tar i melken, skal du ikke kunne kjenne den.
-Bland alt og kna sammen med hendene. Spe eventuelt på med litt hvetemel for å få en smidig deig.
-La deigen heve under et håndkle eller tilsvarende i 20 minutter (Jeg pleier å forkorte det hvis jeg eller noen av mine bakevenner har dårlig tid)
-Del deigen inn i 8-9 deler, form dem slik du vil ha dem, la dem heve på stekeplata med et håndkle over i ca 20 minutter (kan både forkortes og forlenges)

Stek midt i ovnen, på 200 grader i ca 13 minutter.


Dette utstyret trenger du:
kasserolle, bakebolle, litermål, grytekluter, håndkle, vaskefille, stekebrett og bakepapir



Knadd deig, klar for heving



Deig som hever under lokk


Horn, klar til å heves

Stek midterst i ovnen på 200 grader i ca 13 minutter


Ferdig resultat. Hvem trenger godterier nå? Min personlige påleggsfavoritt er ekte geitost eller fiskepudding (Østebø) og gulrøtter. :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar