Følgere

fredag 1. juni 2012

Pitabrød

Denne oppskriften stod i en skoledagbok jeg hadde i 1992. De er veldig enkle å lage, er mye sunnere og smaker bedre enn de vi kjøper i butikken. Jeg pleier å heve dem i flere timer for å få et mest mulig vellykket resultat. Men har man dårlig tid, holder det å heve dem i 15 minutt. Jeg pleier å ta litt olivenolje på hendene, slik at det blir lettere å jobbe med deigen. Det grove melet kan erstattes med fint mel men jeg personlig synes det blir mye bedre smak dersom jeg har litt grovt mel i.

Dette trenger du:
12 dl. siktet hvetemel
1-2 dl. sammalt hvete grov
1 pk. tørrgjær
2 ts. salt
6 dl. vann

 Slik gjør du:
Varm vann opp til kroppstemperatur i ei gryte
Bland det tørre i ei bakebolle. Hell vannet over og kna deigen godt sammen.
Spe eventuelt på med mer mel for å få en myk og fast deig som er lett å jobbe med.



Del deigen i 15 like store emner og trill til boller. Legg dem på stekebrettet med en viss avstand mellom. (Bildet over viser brød som ikke er hevet)


La bollne heve så lenge du har tid, minst i 15 minutter. Trykk dem forsiktig ned på plata slik at de blir på størrelse med et tefat. (Bildet over viser brød som er ferdig hevet).

 
Stek en plate om gangen midt i ovnen på 200 grader i ca 13 minutter. (Bildet over viser ferdig stekte pitabrød).


Tips:
Brun en pakke kjøttdeig eller biffdeig, hakk opp en halv løk og ha i den ferdig stekte deigen. Bland tacosaus i deigen, rasp ost og kutt opp grønnsaker. Perfekt som lørdagskos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar