Følgere

søndag 10. mai 2020

Karantene spesial: Dag 10

Siste dagen i karantene! I morgen begynner Aleksandra på skolen igjen, og jeg begynner på jobb! Jeg har jobbet hver dag siden Norge stengte, men jeg har jobbet hjemmefra. Jeg gleder meg til å se kollegaer og elever i levende live, ikke bare over en skjerm, selv om det også har gått greit. Jeg er glad for at samfunnet begynner å åpne litt igjen, samtidig som jeg er redd for at viruset skal blomstre hvis folk senker skuldrene litt for mye nå. Men så lever vi jo ikke så tett på hverandre her på Karmøy som de gjør i Oslo, for eksempel. Dessuten har vi intimsone og ikke så store tradisjoner for klemming her.

Og så våger jeg meg på å skrive litt om elefanten i rommet i denne siste karantene spesial. Jeg har merket meg det at folk tegner regnbuer og skriver at alt blir bra under. Og det synes jeg er litt trist, for det er ikke alt som blir bra! Alt blir ikke bra for de som er døde av dette viruset, heller ikke for de som har mistet noen. Alt blir ikke nødvendigvis bra for de som blir veldig syke og sliter med å puste. Noen kan komme til å slite med denne sykdommen lenge etter at de blir friske rent fysisk. Arbeidsledigheten har steget på grunn av Coronaviruset, og det å være arbeidsledig er veldig tøft på alle måter. Det vet jeg som tidligere arbeidsledig en del om. Det eneste folk jeg møtte ønsket å snakke om, var den jobben jeg ikke hadde, hvorfor jeg ikke hadde jobb og så videre. Man blir litt småparanoid og unngår til slutt å gå ut av huset så langt det lar seg gjøre, og etter en stund sitter man isolert innenfor husets fire vegger og vet ikke hvordan man skal komme seg ut. For at alt skal bli bra for flest mulig, tror jeg det er viktig å møte hverandre med raushet. Ha respekt for at noen av ulike grunner er redde akkurat nå og kommer til å være det i lang tid framover. Det kan innebære at noen tar valg som virker uforståelige for andre. Ha respekt for at folk som blir arbeidsledige ikke ønsker å snakke i det vide og det brede om jobben de ikke har. Og ha respekt for at andre som blir arbeidsledige nettop ønsker å snakke i det vide og det brede om jobben de ikke har. Men det er ikke opp til deg. Ha respekt for regjeringens anbefalinger, selv om du er uenig.

Jeg kommer tilbake i morgen med et nytt prosjekt på den andre bloggen. Inntil da; Ta vare på hverandre og vask hender!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar