Følgere

lørdag 9. mai 2020

Karantene spesial: Dag 9

En halvveis avslappet lørdag, hvor vi har gjort alt og ingenting. Jeg har vasket og ryddet litt i gangen. Nå skal alle sko som ikke er bra for bena mine UT sammen med sko som ungene har slitt ut. Det ble tre store bæreposer! Jeg tok ikke bilde av gangen før og etter, for stort sett er det like rotete som før, bare litt mindre støv, så nå trenger det ikke se ut som jeg strigråter hvis jeg oppholder meg for lenge der! Jeg støvsugde og vasket med mopp flere ganger. Halve Åkrasanden lå der på golvet, og sand er ikke lett å få vekk! Ungene har løpt inn og ut dørene, hoppet på trampoline og lekt på terrassen. Uteskoene og jakka blir liggende igjen utenfor trampolinen. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan de klarer å ikke bli forkjølte. Men det er vel slik at de både må fryse OG bli eksponert for et virus for å bli syke. Og det siste skjer ikke nå når de spriter og vasker hender så mye og grundig. Og når Aleksandra er i karantene, KAN hun ikke bli smittet, hvis ikke vi har fått et eller annet når vi har handlet.

Jeg har tenkt en del på hvordan barn og unges psykiske helse blir i kjølevannet av Corona-pandemien. Hvordan er det å være fireåring og oppleve at man må være så veldig forsiktig med alt og at man må holde seg hjemme ved den minste antydning til forkjølelse og ikke kan gå på besøk til hverandre på grunn av at man ikke vil smitte noen eller bli smittet av alvorlig sykdom? Det virker jo som ungene våre takler det helt fint. De spør mye og får svar på alt de lurer på, men jeg lurer jo på hvilke konsekvenser det som skjer nå har for hvordan de tenker når de blir voksne? Kommer de tiltakene som er satt i gang nå til å føre til økt helseangst og overdreven renslighet hos unge voksne om 20 år? Jeg er egentlig ikke bekymret for ungene våre, bare litt nysgjerrig! Det er jo en del barn som forstår litt stykkevis og delt og kanskje bekymrer seg for ting de ikke helt kan sette ord på fordi de mangler ordforråd til å forklare hva de bekymrer seg for og derfor ikke får spurt om det de lurer på. Kan det føre til økt risiko for enkelte typer angst?

En annen ting som fascinerer meg er ord. Før Coronaens tidsalder tenkte jeg på karantene som noe hunder måtte være i dersom de hadde vært i land med rabies. Jeg har aldri tenkt på at mennesker må i karantene. Heller ikke karantenebuddy eller hytteskam hadde jeg hørt om før. Flyskam og kjøttskam er bare SÅ 2019 nå, liksom! På Facebook så jeg her en dag at noen hadde skrevet: «Før hostet vi for å skjule en fis. Nå fiser vi for å skjule et host!» så kanskje vi kan tilføye hosteskam?

Jeg har kommet nesten halvveis på bein to nå. Etterpå gleder jeg meg til å begynne på vinterkongledresser! :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar