Følgere

lørdag 6. juni 2020

Det mønsteret ikke forteller deg

Jeg liker kjempegodt å strikke alt mulig i vinterkongleserien til Klompelompe. Nå i det siste er det flere kjente som nettopp har fått eller venter baby, og det betyr at jeg endelig kan prøve å strikke vinterkongledressen igjen. Jeg strikket den i fjor men ble ikke helt fornøyd med monteringen. Da jeg hadde strikket den, gjorde jeg alt i den rekken mønsteret sa: Først sy to sikksakksømmer, deretter klippe før strikking av stolpekanter. Resultatet ble ikke bra men fullgodt for dukkene til ungene! I dag skal jeg forklare hva mønsteret ikke forteller deg.

Jeg har strikket den nest minste størrelsen (6-9 måneder), for det gjør ikke noe om dressen er litt for stor. Den blir uansett litt liten i størrelsen. Jeg har riktige pinner og riktig strikkefasthet. I mønsteret mitt står det:

3 nøster med farge A (Stemmer ikke, vi trenger bare to) Jeg har valgt lys grønn til farge A.
1 nøste med farge B (Stemmer ikke, trenger 3) Jeg har valgt mørk grønn med farge B.
1 nøste med farge C. (Stemmer, det går eventuelt an å bruke en liten garnrest). Jeg brukte gul til farge C.

Ferdig produkt. Dressen mangler en knapp, for jeg har ikke bestemt meg for om det er finest med eller uten knapp helt nederst!
Da hele dressen var ferdig strikket, strikket jeg knappstolper. Jeg plukket opp masker, slik  mønsteret beskrev.  Det ble 95 masker. Da jeg skulle strikke knappehull, visste jeg at det skulle være 7 knappehull jevnt fordelt. Jeg delte 95 på 7 for å vite hvor mange masker jeg skulle strikke mellom hver felling. Svaret blir ca. 13,5. Jeg delte de 95 maskene inn i «grupper» med annenhver 13 og 14 masker. Den 4. og 5. masken i hver «gruppe»  felles. Disse knapphullene er vanskelige å se. Det er lett å få knappen feil og ryke noen tråder da. 
Jeg sydde knapphullsting rundt alle knapphullene. Da ble det mye lettere å se hvor knappene skulle være. 


Dette forteller ikke mønsteret: Nå er det lurt å strikke belegg med rettstrikk: Rett på retten og vrangt på vrangen. Jeg hentet opp masker nøyaktig en halv maske innenfor der jeg hentet opp masker til knappestolpene. 
Så var det på tide å sy sikksakksømmer med symaskin. Det var lettere å sy rett når jeg hadde belegg og knappestolper parallellt med sømmene. 
Dette er alltid like skummelt, men det måtte gjøres. Oppklippingen gikk bra! 
Jeg syr belegget over sårkantene. Det gir en ekstra beskyttelse, det ser ordentlig ut og babyen blir ikke irritert av harde sømmer og løse tråder. Jeg har sydd med strikketråd. Husk å sy med små sting som ikke viser gjennom på retten.  
Først syr jeg fast den knappestolpen som skal ha knapper på. Så syr jeg fast den andre, der det er knappehull og tester om knapper og knappehull passer. Til slutt syr jeg på knappene. Jeg begynner øverst og knapper igjen etter hvert slik at avstanden på knappene blir jevn og passer med avstanden på knappehullene. Denne dressen er en gave til en liten gutt. På jenteversjonen er det knapper og knappehull på motsatt side. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar